Bolesti i stanja Vijesti iz medicine

Studije: Stanice karcinoma imaju veliki potencijal za evoluciju

Naučnici tvrde da je neviđena analiza rasta kancera otkrila “gotovo beskonačnu” sposobnost tumora da evoluiraju i prežive. Rezultati praćenja karcinoma pluća u periodu od devet godina su ostavili istraživački tim “iznenađenim” pred moćnom silom s kojom se suočavaju. Zaključili su da nam je potrebno više fokusa na prevenciju, jer “univerzalno” rješenje nije izgledno uskoro.

Cancer Research UK je rekao da je rano otkrivanje kancera od vitalnog značaja. Studija – nazvana TracerX – pruža najdetaljniju analizu evolucije kancera i uzroka njihovog širenja. Kanceri se mijenjaju i razvijaju s vremenom – nisu fiksni i nepromjenjivi. Mogu postati agresivniji: bolji u izbjegavanju imunološkog sustava i sposobni da se šire po cijelom tijelu.

Tumor počinje kao jedna oštećena stanica, ali postaje mješavina milijuna stanica koje su se mutirale na malo drugačiji način. TracerX je pratio tu raznolikost i kako se mijenja tijekom vremena unutar pacijenata s karcinomom pluća i tvrde da bi se rezultati primijenili na različite vrste kancera.

“To nikada nije učinjeno na ovakvoj razini”, rekao je profesor Charles Swanton s Francis Crick instituta i University College London. Više od 400 ljudi – liječenih u 13 bolnica u Velikoj Britaniji – imalo je biopsije uzete sa različitih dijelova njihovog karcinoma pluća kako se bolest razvijala.

“Iznenađuje me koliko su tumori prilagodljivi”, rekao je profesor Swanton. “Ne želim zvučati previše depresivno u vezi s tim, ali mislim – s obzirom na gotovo beskrajne mogućnosti na koje se tumor može razviti i na vrlo veliki broj stanica u tumoru kasne faze, koji bi mogao biti nekoliko stotina milijardi stanica – onda je pronalaženje lijeka u svih pacijenata sa bolešću u kasnoj fazi prilično zahtjevan zadatak.”

Profesor Swanton je rekao: “Mislim da nećemo moći razviti univerzalne lijekove. Ako želimo postići najveći utjecaj, trebamo se usredotočiti na prevenciju, ranu detekciju i ranu detekciju recidiva.”

Pretilost, pušenje, alkohol i loša prehrana povećavaju rizik od nekih vrsta raka. Suočavanje s upalom u tijelu također se vidi kao način sprječavanja raka. Upala je vjerojatno objašnjenje zašto onečišćenje zraka uzrokuje rak pluća, a upalna bolest crijeva povećava rizik od raka debelog crijeva.

Evolucijska analiza objavljena je u sedam odvojenih studija u časopisima Nature i Nature Medicine, a samo istraživanje je pokazalo sljedeće:

• Visoko agresivne stanice u početnom tumoru su one koje na kraju završe širenjem po cijelom tijelu.
  • Tumori koji pokazuju veću razinu genetskog “kaosa” bili su skloniji recidivima nakon kirurškog zahvata na drugim dijelovima tijela.
  • Analizom krvi na fragmente DNK tumora mogu se primijetiti znakovi povratka i do 200 dana prije nego što se pojave na CT snimku.
  • Stroj koji čita upute u našoj DNK može postati oštećen u stanicama koje uzrokuju rak, što ih čini agresivnijima.

Znanstvenici se nadaju da bi ovi rezultati mogli u budućnosti pomoći u predviđanju načina na koji će se tumor pacijenta proširiti i u prilagodbi liječenja.

Dr. David Crosby, Šef odjela za prevenciju i rano otkrivanje u Cancer Research UK, rekao je: “Uzbudljivi rezultati koji proizlaze iz TracerX-a poboljšavaju naše razumijevanje da je rak bolest koja se razvija dok napreduje, što znači da se kasniji stadiji raka mogu vrlo teško uspješno liječiti. To naglašava ključnu važnost daljnjih istraživanja kako bismo ih mogli otkriti u najranijim fazama razvoja ili, još bolje, spriječiti njihovo nastajanje.”

Članak originalno objavljen na: https://www.bbc.com/news/health-65252510

OCIJENITE OVAJ ČLANAK:
Sending
User Review
5 (1 vote)

webDr.ba Team

Redakcijski profil Portala webDR.ba. Svi tekstovi su pisani i provjereni za činjeničnu tačnost grupnim naporom članova uredništva.